Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


måndag 22 november 2010

Dag 1 - Avvikelser

Vaknar dagen efter och ifrågasätter hela idén. På kvällen är det en visning av restaurerade Lumiere filmer som vore roliga att se. Men hur mycket förgrundsgestalter de än är inom film kvarstår faktum - de är män. Är detta experiment aningen extremt? Vad blir det egentligen för filmer över att se?
Efter en hel dag på konferensen tar jag mig till FNAC för att köpa film till min svärfar. När jag betalat inser jag att jag visserligen inhandlat White Material av Claire Denis till svärfar men att det i kassen även ligger ett ex av Jaques Demys L`èventement till mig själv. Om jag verkligen är seriös med detta experiment kan jag ju helt enkelt inte se filmen.
På kvällen träffar jag en fransk/bulgarisk kollega på en bar i Belleville och berättar om mitt experiment. Han skrattar gott åt idén. När han sedan hör att jag redan första dagen avvikit från mina principer och köpt Demys film säger han: Det är lugnt, Jaques Demy var bög.
Som om det skulle göra honom till mindre av en man? Herregud....
Väljer att inte se bröderna Lumieres filmer på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar