Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


lördag 27 november 2010

Dag - 5 Chantal Akerman

Jag hade läst att Chantal Akerman var en av Frankrikes mest framstående regissörer men att den enda filmen som distribuerats i Sverige, "Det bor en fransk kvinna i min lägenhet", inte gör henne rättvisa. Så vi laddade upp "Tomorrow we move av Akerman" från 2004 på Mubi på kvällen. Denna komedi om två kvinnors flytt, pianolektioner och erotiska noveller var ovanligt tramsig och varken karaktärer eller storyn lyckades engagera någon av oss. Som jag minns det var även "Det bor en fransk kvinna i min lägenhet" med Juliette Binoche och William Hurt en ganska tramsig romcom. Man får helt enkelt hoppas att någon annan av hennes bättre filmer kommer i distribution snart. Till exempel så verkar "Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles" från 1975, om en belgisk hemmafrus vedermödor i vad som verkar vara lakonisk Sonja Åkessonstil intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar