Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


söndag 21 november 2010

Les Barbues (de skäggiga)

Befinner mig på konferens i Paris där kollegor från hela Europa samlats för att diskutera arthousebiografernas utmaningar. Första kvällen anordnas det filmvisningar på en biograf i staden.
Jag ser Jerzy Skolimovskis senaste film: Essential Killing. Skäggig Vincent Gallo snavar i snö, jagad av militär i Tatrabergen. Skolimovski har något viktigt på hjärtat som egentligen intresserar mig - kriget i Afghanistan. Men något skaver, jag känner att jag börjar tänka på hur jag ska ta mig hem från biografen och att salongen är dåligt isolerad eftersom det läcker in ljud från den angränsande baren. Varför är jag så oengagerad i hur det ska gå för Vincent?
Det är då jag inser att detta är den femte filmen om och av män som jag sett på en enda vecka. En formidabel mansvecka där Vincents skepparkrans bara är en i raden av skägg som passerat revy: Fredag: The Social Network - Om nördgrabbar som mäter muskler, Måndag: Im still here: Skäggige Joaquin Phoenixs grabbgäng lever rövare, Tisdag: Four Lions: brittiskt grabbgäng planerar terrorattentat, Onsdag: Anvil!: Grabbhårdrockare gör comeback och nu - Vincent Gallo som mutist på rymmen. Så många män, så många omedvetna val - och så lite tid. Jag lämnar salongen innan filmen är slut och lovar att leva i fullständig asketism fram till årsskiftet. Inga filmer av män eller om män.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar