Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


fredag 9 mars 2012

Tema Kvinnlighet och kroppen

Igår ägnades kanske inte åt direkt filmtittande men Tempo höll samtal på temat Kvinnlighet och kroppen  på Viktoria. Paneldeltagare var Birgitta Stenberg (aktuell med Alla Vilda) Ewa Cederstam (Våga minnas) och Ester Martin Bergsmark (Pojktanten). Moderator Kristina Hultman. Det blev tyvärr ett mycket spretigt samtal där moderatorn försökte få ihop paneldeltagarna under det utannonserade samtalets rubrik. Just kvinnokroppen på film och hur den gestaltas berördes inte alls under den 1, 5 h som jag lyssnade vilket var en besvikelse. Bäst blev det när Ester Martin Bergsmark talade om könsidentitet och snigelsex(!). Vill nu verkligen se filmen Pojktanten. Min liberala tolkning av etiketten kön säger att jag får det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar