Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


lördag 17 mars 2012

Tv - en ökenvandring

En vanligtvis filmfrossande filmfastare frestas naturligtvis ideligen. Som när man ser ett klipp från Paolo Sorrentinos film This must be the place med Sean Penn som nu går på bio. Eller när kanal 5 vid midnatt visar Poltergeist. Det är ju så skönt att slinka in i en tv-film man sett många gånger för att en stund senare olutherskt lämna den hän. Utan dåligt samvete för att inte ha sett klart ( det kanske bara är jag som måste avsluta varje bok/film jag påbörjar oavsett dess verkshöjd?). Men det är alltså inte tillåtet under filmfastan. Det är för övrigt i princip omöjligt att se en hel långfilm på tv just nu. För till skillnad från biovåren, där det just nu är relativt lätt att se filmer gjorda av kvinnor ( i de större svenska städerna iallafall), kan tv likställas vid en tröstlös ökenvandring. Jag har skrivit om det här tidigare (http://filmfasta.blogspot.com/2010/12/planlost-zappande.html) men det tål att upprepas.  Att bläddra genom tv-kanalerna en helt vanlig fredag ger en fingervisning om sakernas tillstånd.
Lauren Montgomery
Igår visade mina 8 tv-kanaler (SVT 1 och 2, tv3, tv4, kanal 5, kanal 6 och 7 samt 8:an ) sammanlagt 11 långfilmer. Ingen av dessa var gjord av en kvinna! Om man sedan tittar på filmkanalernas utbud, i detta fall 11 stycken (SF-Kanalen, Canal+ First/Hits/Emotion/Action/Family och Viasat Film/Classic/Nordic/Action/Family) så visar de sammanlagt 118 filmer under fredagen. Av dessa är hela 7 stycken gjorda av kvinnor: En ängel vid mitt bord av Jane Campion, Kalla mig bara Aksel av Pia Bovin, Välkommen till festen av Ella Lemhagen, Till det som är vackert av Lisa Langsedt, Ramona and Beezus av Elisabeth Allen, Somewhere av Sofia Coppola, Julie & Julia av Nora Ephron och den animerade Superman/Batman: Apocalypse av Lauren Montgomery. Hon är föressten en spännande amerikansk filmanimatör och regissör som gjort flera tecknade filmer bla Wonder Woman och The Green Lantern.  Hennes blogg: http://laurenmontgomery.blogspot.com/
Se där, även under den mest tröstlösa ökenvandring kommer man slutligen fram till en oas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar