Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


måndag 24 september 2012

Den filmiska damstafetten - fjärde sträckan!


Den filmiska damstafetten är ett sportigt sätt att uppdatera sina kunskaper kring svenska kvinnliga filmare. Här tipsar de om filmer som berört eller upprört dem av andra filmare. Nu är det dags för ytterligare en växling. Vi skickar stafettpinnen vidare.Ta emot!

Så här sa regissören Andrea Östlund förra veckan: 
- Jag blev senast drabbad och berörd av Sara Broos film För dig naken. Uppriktig, allmänmänsklig, rolig, närvarande, ödmjuk och komplex. Så, Sara Broos, vad ska du göra nu för film? 

Sara Broos med konstnären Lars Lerin vid
premiären av För dig naken 










Sara Broos:
- Tack Andrea! Jag håller just nu på med ett projekt Speglingar om en mor – dotterrelation. Om mig och min mamma, Karin Broos. Hon är bildkonstnär och använder ofta mig och mina systrar som modeller i sina fotorealistiska målningar. Det blir en självutlämnande och personlig film, om att växa upp i två olika världar, olika generationer men med liknande erfarenheter av bland annat självdestruktivt beteende. Om hur mycket går i arv, om undermedvetna överföringar, om “disease to please” och om svårigheterna i att komma en annan människa riktigt nära, även när hon är ens egen mamma. 

Sara Broos växlar med en internationellt etablerad konstfilmspionjär:
- Jag skickar vidare till Gunvor Nelson som är en av mina främsta konstnärliga förebilder. När jag såg hennes film My name is Oona blev jag så drabbad att jag bestämde mig för att jag också ville göra film. Det var så befriande att se hur hon arbetar med ljud, klippning, rytmen, det visuella och hur hon ofta utgår från den värld som finns nära inpå. Hennes eget liv. Hur hennes filmer är starkt personliga och allmängiltiga. 

- Gunvor, jag är nyfiken på att höra mer om din ingång till filmen, hur du började och varför just film blev din uttrycksform?


Om Gunvor Nelson
Gunvor Nelson (f.1931) är en svensk experimentell filmare som med filmen som skapat banbrytande konst sedan 60 -talet. Hon har framförallt varit verksam i USA och undervisade där på San Francisco Art Institute. Sedan 1993 är hon bosatt i Sverige. Under hösten visar Moderna Museet Gunvor Nelsons Schmeerguntz. Här ovanför kan du se hennes My name is Oona. Och här kan du köpa Gunvor Nelsons filmer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar