Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


onsdag 16 januari 2013

Vikten av att vara Robert Redford...




















...ja, men i helgen iallafall. För om jag var Robert Redford just den här helgen skulle jag inte bara vara helt ekonomiskt oberoende, ha en grym käklinje och en omsusad filmfestival. Då skulle jag kanske också haft en rimlig chans att komma iväg och se Austenland som har premiär nu på Sundance.

För det är varken för att snörlivet sitter för hårt eller för att bahytten skymmer sikten som jag får andnöd av att kvinnan bakom manuset till bla Napoleon Dynamite, Jerusha Hess, nu regidebuterar. Och inte nog med det, Keri Russell, från min favoritkomedi Waitress, spelar huvudrollen i denna Austenfrossa.

Keri spelar här Jane (så klart), en kvinna i 30-årsålder med en Mr. Darcy pappfigur till livspartner och en enorm vurm för allt som andas Jane Austen. Så en dag reser hon på en Austen lajvar - weekend! Åh, räck mig luktsaltet, jag tror jag dånar.


Om Jerusha Hess kan man säga att hon, tillsammans med sin man Jared Hess, skrivit manus till Napoleon Dynamite (2004), Nacho Libre (2006) och Gentleman Bronco (2009).

Om du är Robert Redford och har glömt bort när filmen visas eller måste köpa en biljett för att visa att du fortfarande är en ödmjuk och helt vanlig kille, så är länken till filmen på festivalen här: http://filmguide.sundance.org/film/13044/austenland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar