Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


onsdag 22 maj 2013

Anteckningar från sandlådan - Filmnannies



Igår spenderade jag hela dagen i sandlådan med min dotter. Där pratade jag med några andra mammor om att det blivit så vanligt med nannies i Stockholm. Men vilka är alla dessa kvinnor som kommit till Sverige för att ta hand om våra barn? När det gäller film så har barnflickorna sällan huvudrollen, de är mest konturlösa statister i dramat. Det finns dock några undantag. Jag gillar särskilt porträttet av den filippinska nannien Gloria (Merife Necesito) i Lukas Moodyssons Mammut. Hon är en av filmens huvudkaraktärer och sättet Moodysson skildrar hennes relation till dottern i familjen parallellt med historien om hennes sorg över att behöva lämna sina egna barn bakom sig i hemlandet är hjärtslitande. Ett annat lysande undantag är den härdade Consuelo (Lupe Ontiveros) i Todd Solonz Storytelling som tålmodigt svarar på den lillgamle pojkens omedvetet infernaliska evighetsfrågor av typen - Tycker du om att städa? och Har du inga egna barn att ta hand om eller?  Samtalet fick mig också att tänka på den underbara kortfilmen Loin du 16:e av den mexikanska Daniela Thomas och Walter Salles. Den var en del av den i övrigt förglömliga Paris, je T `aime. Nannien spelas av Catalina Sandino Moreno. Jag tänker ofta på den när jag ser alla dessa nannies i parken. Filmen saknar i princip dialog och visar att det ofta är de små gesterna som gör störst intryck. Så glad att jag hittade den i sin helhet på nätet. Se den nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar