Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


torsdag 15 augusti 2013

Nu tycker jag att vi återgår till ordningen och...

...går på bio igen. Jag vill med detta på intet sätt säga att sommaren är slut. Man måste alltså inte alls ge upp sin ensidiga glassdiet eller hänga in sina cityshorts i garderoben men jag vill med detta ändå påminna er om att det snart är höst och att det då kommer att kännas helt naturligt att gå på bio igen. Det roliga med det är att det ser ut att komma en hel del bra filmer av kvinnliga regissörer, både gammalt och nytt. Bland annat har Claire Denis The Bastards, Lisa Langseths Hotell och Anna Odells Återträffen premiär. I november debuterar även Sofia Norlin med Ömheten. Cinematekets har som jag redan nämnt ett Muriel Box retrospektiv. Filmfestivaler är annars ett bra tillfälle att spä ut den annars så mansdominerade biorepertoaren och i år har jag fått möjlighet att curera delar av två av våra filmfestivaler ute i landet (mer om det senare). Men jag tänkte inleda med att tipsa om Nordisk Panorama som hålls i Malmö mellan den 20 -25 september som visar de senaste nordiska kort- och dokumentärfilmerna. Jag vill framförallt rekommendera norska Margreth Olins Nowhere Home om hanteringen av ensamkommande flyktingar i Norge och ljuvliga Belville Baby av Mia Engberg. Av de 15 tävlingsfilmerna är 9 regisserade av kvinnor. Må bäste hen vinna! 

Haahr Andersen Iben - My Love - The Story of Poul and Mai
Magid Camilla White Black Boy
Helke Susanna - American Vagabond
Virpi Suutari - Hilton! – Here for Life
Margreth Olin - Nowhere Home
Charlotte Røhder Tvedt - Reconstructing a Family 
Tone Andersen - When the Boys Return 
Mia Engberg - Belleville Baby
Maud Nycander & Kristina Lindström - Palme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar