Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


måndag 12 augusti 2013

The Heat gör den trötta polisfilmsgenren rolig igen

Jag skrev i våras i DN om hur manliga respektive kvinnliga kritiker åsikter skiljer sig när det kommer till filmer om handlar om kvinnlig sexualitet, vissa romcoms och filmer med en tydlig kvinnlig målgrupp av Twilightsnittet. Igår såg jag The Heat igår och lämnade salongen grundligt underhållen. Bara genom att byta kön på huvudkaraktärerna har manusförfattaren Katie Dippold lyckats förnya den numera trötta polisfilmsgenren. Det kändes som när jag såg Snuten i Hollywood för första gången - Roligt! I det här fallet skulle jag säga att Jane Magnusson är ett kritikergeni. Vadå "Små glimtar i mögigt dunkel"(DN) ?? Läs hennes recension här:  http://www.svt.se/kultur/film/the-heat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar