Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


onsdag 16 oktober 2013

Missa inte Feministisk Filmfasta på Rio i helgen!

I helgen lanserar Bio Rio tillsammans med WIFT och Rättviseförmedlingen sin nya A-märkning. Den kommer att tilldelas filmer som passerar det så kallade Bechdeltestet (som jag bland annat skrivit om här) Syftet med den nya loggan är att medvetandegöra, synliggöra och uppmuntra till att öka kvinnors representation i film.

Feministisk filmfasta handlar om att lyfta fram kvinnliga regissörer och det gör jag även under denna lanseringshelg, närmare bestämt nu på lördag klockan 14.00 på Rio. Då visar jag en av mina favoritfilmer; 35 shots of Rum av Claire Denis. Se det som en uppvärmning inför Claire Denis besök på Stockholms Filmfestival i november!

Om filmen:  
35 Shots of Rum av Claire Denis (2008)
Lionel och hans tonårsdotter Josephine lever tillsammans i Paris arbetarkvarter. Där möter vi dem i en avgörande brytningstid i livet, precis när deras relation står i farstun till både vuxenblivandet och den begynnande ålderdomen. Av att vara behövd och behöva den andres stöd. Men efter att ha levt ensamma under så många år har det blivit svårt för dem att släppa in andra människor i sitt liv. Claire Denis är en av mina favoritregissörer och med 35 Shots of Rum bjuder hon in oss till ett Paris bortom de borgerliga salonger vi kanske vanligtvis förknippar med fransk film. Dessutom är detta en filmisk raritet. Det är nämligen en mycket vacker och poetisk skildring av en fullt fungerande, kärleksfull relation mellan en pappa och dotter.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Du nämner A-märkningen, men vad tycker du om den och hur tror du att den kan/bör betraktas ur konsumenters perspektiv? Jag har svårt att se den verkliga nyttan för just konsumenter, även om jag förstår markeringen från initiativtagarnas håll. Samt betydelsen av att diskutera representation av kvinnor på film.

    Jag har skrivit lite kort om A-märkningen här: http://iaburman.blogg.se/2013/october/programslapp-och-a-markning.html

    Tycker du gör en grym blogg btw!

    Allt gott
    // Cecilia aka iaburman



    SvaraRadera
  2. Hej Cecilia
    Jag är ledsen för viss fördröjning, har varit på tjänsteresa utomlands. Jag tycker att Bechdeltestet och A-märkningen fungerar utmärkt som en ögonöppnare. De är framförallt till för dem som tidigare aldrig reflekterat kring detta med film, genus och representation. De är många. Men varken a-märkningen eller Bechdeltestet säger någonting om en films kvalitet eller om filmen innehåller komplexa kvinnoskildringar. Det ett, visserligen trubbigt verktyg, som bäst fungerar som en initial introduktion till de här frågorna.

    SvaraRadera