Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


måndag 30 december 2013

3 x amerikansk romcom på tv ikväll

Idag visas inte mindre än tre romantiska komedier av kvinnliga regissörer på tv. SVT 1 visar The Holiday av Nancy Meyers ( I`ts Complicated) kl. 22.00 och kanal 5 visar Under Toscanas sol av Audrey Wells kl. 18.45 och The Jane Austen book club av Robin Swicord kl. 21.00. Av dessa filmer är mitt hetaste tips att ni väljer Swicords film. Som jag minns den lyckades den genretrogen, alltså lika fånig som den var charmerande. Jag är också oerhört svag för en mycket specifik detalj i filmen, som även dyker upp i Steve Martins L.A Stories, vilket är när vägskyltar börjar tala med karaktärerna. Det kan också vara en bra uppvärmning till att Austenland av Jerusha Hess har premiär om någon månad. Det intressanta med alla dessa regissörer är att de också har framgångsrika karriärer som manusförfattare. Robin Swicord har skrivit manus till Little Women, Memoirs of a Geisha och Benjamin Buttons otroliga liv och Nancy Meyers har bland annat skrivit manus till Tjejen som gjorde lumpen och Baby boom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar