Månader av avhållsamhet

Detta är ett cineastiskt experiment. Ett sätt att undersöka vad som händer om man avstår ifrån att se filmer gjorda av män. Tveksam inför bilden av en mansdominerad filmbransch? Då inbjuder jag dig att här följa mina försök till cineastisk asketism.


tisdag 15 april 2014

Underbara PMS - humor - Mabel Normand


Marbel Normand
Det finns en fråga som är så himla intressant och relevant och alldeles, alldeles jävla värdelös så att den bara måste ställas om och om igen och den är: - Är kvinnor roliga? Jag menar, att män är vansinnigt roliga goes without saying men frågan som alltså kräver ett svar är ifall kvinnor är någe kul. Blir det överhuvudtaget någon humor över i världen när killarna skojat färdigt? Ja, ungefär så låter det inuti i mitt huvud när jag hör någon ställa den där frågan. Jag blir så att säga min egen avpixlade motpart i en hetsig diskussion om kvinnor, humor och biologi.

Jag har ju tidigare skrivit om några av mina humorfavoriter, oavsett kön, såsom Julie Delpy, Tina Fey, Sarah Silverman, Kristen Wiig, Rebel Wilson, Adrienne Shelley och Julia Louis-Dreyfus. Under visningen av Tusenskönor i lördags påmindes jag också om vilken stor humorist Vera Chytilova var. Efter visningen kontaktade en man som suttit i publiken, Martin Kristenson, mig och tipsade om några artiklar han skrivit om kvinnliga komiker från stumfilmseran. Det är en ambitiös uppräkning av dåtidens kvinnliga stjärnor.Särskilt berörd blev jag av berättelsen om Mabel Normand som agerade, skrev och regisserade ett tiotal filmer från 1910 och framåt. Enligt legenden var det hennes geniala hjärna som värpte idén om att kasta paj i dessa farser och så medverkade hon i den första komedin i långfilmsformat. Tyvärr blev hennes karriär kort efter att hon kopplats till ett antal skandaler i Hollywood. 

Om du vill veta mer om komedienner som Mabel Normand, Josie Sadler, Polly Moran, Louise Fazenda, Alice Howell och Marie Dressler så ska du genast gå in på Martins blogg och läsa mer om och titta på några av dessa stumfilmer som han lagt upp på sidan. Här nedanför ser ni ett exempel på Mabel Normands funny bones. 

Stupidonyheter: http://stupidonyheter.wordpress.com/2013/10/10/den-jamlika-pajkastaren/


2 kommentarer:

  1. Tack för att du skrev! Men du glömde länka: http://stupidonyheter.wordpress.com/
    -Martin

    SvaraRadera
  2. Ja vad dumt, ser det nu. Lägger genast till. Bra att du hörde av dig Martin och återigen tack för dina texter!

    SvaraRadera